19.09.

Jaettu viestinnän vastuu – työntekijälähettiläät ja sisäisen viestinnän soturit

“Mitähän sitä saa ja ei saa sanoa yrityksen blogissa?” “Onkohan tämä postaus nyt yrityksen linjan mukainen?” Näitä kysymyksiä pohtii usein vastavalittu työntekijälähettiläs. Niin, eihän enää ole B2B:tä eikä B2C:tä, vaan yrityksenkin kaikki viestintä on H2H:ta – human to human. Nyt jokaisen yrityksen etulinjassa olevan työntekijän täytyy luoda oma henkilöbrändi, koska se vaikuttaa mielikuvaan koko organisaatiosta. Huh, niin kovin virallista. Vastuu voi tuntua suurelta: miten tuoda julki oma asiantuntemus ja omat mielipiteet, mutta samalla edustaa organisaatiotaan mallikkaasti ja yritysbrändin mukaisesti?

Monesti liika varovaisuus, kontrolli ja monisivuiset viestintäprotokollat kuihduttavat vaikuttamisen mahdollisuudet jo alkumetreillä. Kun työntekijöihin luotetaan viestijöinä, palautuu se myös yritykselle aitona, omaleimaisena ja kiinnostavana yritysmielikuvana. Viestinnän pitää innostaa mahdollisuutena vaikuttaa. Sitä työntekijälähettilyys on parhaimmillaan. Työntekijöiden jakamat yrityksen arvot, visio ja missio haastavat jo sellaisenaan toimimaan yhteisen edun hyväksi.

Niin, eikös se loppujen lopuksi ole itsestään selvää, että ihmiseltä ihmisellehän tässä viestitään? Vaikka kuinka segmentoidaan ja kohdennetaan, oli sitten kyseessä teollinen tai kuluttajalle tehty tuote tai palvelu, yrityksenkin viestin täytyy kulkea aina ihmiseltä ihmiselle. Tänä päivänä kuluttaja uskoo usein yrityksen työntekijän jakamaan viestiin enemmän kuin itse yrityksen, ja maine hyvänä työnantajana vahvistaa luottamusta myös yrityksen tuotteisiin ja palveluun.

Työntekijälähettiläät on valittu, viestintästrategia laadittu ja somevuorot jaettu. Kaikki hyvin ulkoisesti, mutta siinä sivussa yrityksen sisäinen viestintä saattaa jäädä puolitiehen. Ovatko kaikki yrityksen työntekijät tietoisia työntekijälähettiläistä, vaikutusmahdollisuuksista ja ylipäätään heitä koskettavista yrityksen asioista? Mutkattoman ja avoimen vuorovaikutuksen mahdollistaminen yrityksen sisällä on avain myös koko yritystä palvelevaan ulkoiseen viestintään. Kun ideoita ja ajatuksia jaetaan tasa-arvoisesta lähtökohdasta ja positiiviseen yrityskulttuuriin panostetaan myös tekojen kautta, syntyy viestinnän etujoukoissa oleville jaettavaa sisältöä kuin itsestään. Yrityksen selkeä ja johdonmukainen sisäinen viestintä, kannustava ilmapiiri ja jokaisen työntekijän tunne omasta asiantuntijuudesta heijastuvat usein suoraan asiakastyytyväisyyteen.

Vinkit matalan kynnyksen työntekijälähettilyyteen

Aloita kevyesti, mutta luo vankka pohja:

  1. Kartoita kiinnostus, kohderyhmät ja keskeisimmät viestinnän tavoitteet – miksi viestit ja kenelle?
  2. Rakenna viestinnän tiimit ja sovi vastuualueet – kuka viestii?
  3. Tee sisältösuunnitelma ja valitse kanavat – mitä viestit ja missä?
  4. Hanki tarvittavat työkalut (esim. videoblogeihin kamera, jalusta, mikrofoni ja vaikka pysyvä kuvauspaikka) ja kouluta tiimi – miten viestit?
  5. Tee julkaisukalenteri – milloin viestit?

Alun jälkeen muista seurata tuloksia, vahvistaa sitä mikä toimii ja antaa tiimin kesken palautetta. Muista, että tekemiseen on helpompi sitoutua, kun tietää mitä se merkitsee, miten on onnistunut ja mitä pitää parantaa. Aktiivinen vuoropuhelu motivoi toimimaan yhteisen hyvän eteen.

Keskity sisällön tuotannossa siihen mikä tuntuu omimmalta:

  1. Reagoi aikaan ja ota kantaa – tuo oma näkökulmasi alasi ajankohtaiseen ja kollegoja tai asiakkaita puhuttelevaan asiaan.
  2. Jaa vinkkejä – postaa alaan liittyviä uutisia ja tutkimustietoa ja lisää mukaan oma pohdintasi.
  3. Kerro tarinoita kulissien takaa – kerro minkälaista on työpaikkasi arki tai oma työnkuvasi.
  4. Kysy ja haasta keskusteluun – nosta esille itseäsi kiinnostavia asioita ja aloita vuoropuhelu.
  5. Kuuntele ja opi – muista, että työntekijälähettilyys ja sisäinen viestintä eivät ole vain tiedon välittämistä, vaan myös mahdollisuus kuunnella, oppia ja palvella.

Luottamusta rakentaa avoin, suora ja johdonmukainen viestintä. Syvälliset tarinat tai arjen huumori. Asiantuntijan tieto ja todisteet. Jaa haasteet ja onnistumiset, joihin on helppo samaistua. Varmista, että kaikki nämä kumpuavat siitä yhteisöstä mitä viestijänä edustat. Jokainen yrityksen työntekijä on tärkeä palanen sitä kokonaisuutta mitä edustaa ja siitä pitää olla ylpeä. Yrityksesi sanoma ei olisi sama ilman sinua.

Anniina Walsh
asiakkuusjohtaja

Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/tyontekijalahettilaat-ja-sisaisen-viestinnan-soturit/">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *