12.10.

Tuputtaminen ei kiinnosta ketään

Olen vaatemyyjien pahin painajainen. Kun vihdoin saan itseni pakotettua ostoksille, kiertelen kauppaa pimeisiin nurkkiin piiloutuen. Jos myyjäparka onnistuu kohdalle avuntarvetta kysymään, rääkäisen saman tien automaattisesti ”Kiitos ei!”.  Ja ihan syyttä suotta. Kuinka paljon helpommaksi ja mukavammaksi shoppailun itselleni tekisin, kun antaisin asiantuntevan myyjän auttaa itseäni ostamisen polulla askel askeleelta eteenpäin. Ei enää tuskanhikisiä hetkiä sovituskopin armottomassa valossa epäistuvien vaatekappaleiden kanssa taistellen, vaan ainoastaan hyrisevää tyytyväisyyttä, kun pusero pujahtaa pukevasti päälle, eivätkä leikkaukseltaan vääränmalliset ja numeroa liian pienet housut purista makkaraa vyötärönauhan yli löllymään.

Jostakin on muistin perukoille tainnut jäädä epämiellyttävä kokemus tuputtamisesta. Yli-innokas myyjä, joka ei ole lainkaan osannut lukea minua, tarvettani ja toiveitani, on ollut niin hyvä suustaan, että olen langennut hetken huumaan ja tullut ostaneeksi jotakin, jota kadun jo ennen kuin olen ostoskassi kädessä ehtinyt liikkeen ovesta ulos. Mutta tunnustettava on, epäonnistuneen ostoksen riski on vähintäänkin yhtä suuri silloin, kun kuvittelen pärjääväni yksin. Tai sitten niin, että vaikka tarve on suuri, turhaudun vääriin valintoihin niin, että jätän koko ostoksen tekemättä.

Tuntuuko tutulta? Olitpa sitten kuluttaja tai yritysasiakas, on ostaminen herkkä laji. Tuputtaminen ei kiinnosta ketään, mutta asiakas haluaa aina vastaanottaa apua. Kunhan se tarjotaan oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikeassa muodossa. Tässä kuvaan astuu oivaltava sisältömarkkinointi. Se, että ymmärrät aidosti asiakkaasi maailmaa ja tuot hänelle ostopäätöksen syntymistä auttavaa informaatiota sopivankokoisina palasina siinä kanavassa ja siinä muodossa, jossa se jää mieleen, on hyödyllistä ja koskettaa.

Ja mikä tässä on parasta – sekä myyjän että ostajan kannalta? Molemminpuolinen onnistumisen ilo on täydellistä maaperää niille kaikkein kauneimmille, pitkäaikaisimmille asiakassuhteille. Kun aito ymmärrys löytyy, olet aina asiakkaan ykkösvalinta. Hän paitsi palaa uskollisesti luoksesi, myös toimii parhaana puhemiehenäsi puskaradiossa. Ja tässä kohden yksi nuotiotuli on ylitse muiden. Se digitaalinen. Et enää koskaan joudu kylmäsoittojen kierteeseen, kun toteutat, seuraat ja muokkaat markkinointiviestintääsi verkossa. Siellä pääset globaalisti oivalluttamaan asiakkaitasi 24/7. Se joka antaa, saa. Tarjoa mahdollisimman paljon apua ja informaatiota, ohjeita ja vihjeitä, caseja ja referenssejä. Ei kaikkea kaikelle vaan jokaiselle jotakin. Ole aito, vilpitön – ja toimi pitkäjännitteisesti. Se palkitaan.

Miten me Boosterilla voimme auttaa sinua? Tarvitsetko innostavan sisältöstrategian, apua oivaltavaan sisältömarkkinointiin, somesuunnitelman vai kaipaako apua markkinointiin verkossa? Kurkkaa caseista, mitä kaikkea olemme yhdessä asiakkaidemme kanssa tehneet, lataa käyttöösi tarjoamamme Markkinoinnin Pelikirja ja ota yhteyttä, niin ideoidaan yhdessä. Useampi pää on aina viisaampi kuin yksi.

Kirsi Poltto
asiakkuusjohtaja

Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/tuputtaminen-ei-kiinnosta-ketaan/">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *