20.09.

Tietoista markkinointia

Elämme kiireessä. Työpäivät koostuvat tulipalojen sammuttamisesta ja ensi vuosi tulee aivan liian nopeasti. Trendikkään mindfullness-ajattelun tuomisen työelämään on kuitenkin todettu edesauttavan kehitystä, tulosten saavuttamista ja työilmapiirin rentoutumista. Multitasking on kuollut, nyt jyrää #singletasking.

Hengitä siis sisään ja ulos, anna hartioiden laskea, ja tartu hetkeen tehdä markkinoinnin suunnittelu tukemaan ensi vuoden tavoitteita.

#Suunnittelu säästää rahaa – ja hermoja

Keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan auttaa rakentamaan kokonaisuuksia. Kun markkinoinnin suunnittelulle rauhoittaa ajan muulta, ei asiaan tarvitse paneutua aina uudelleen. Pysähtymisen etuna on myös tavoitteiden kirkastuminen ja toteuttavan tiimin sitoutuminen niihin.

Markkinointisuunnitelmasta tulee monipuolinen, idearikas ja hyvin aikataulutettu. Se on investointi, joka maksaa itsensä takaisin – tavalla tai toisella. #vähemmäntulipaloja

#Resurssien tehokas käyttö

Voi kunpa olisi rajattomat resurssit käytössä! Toiveajattelu on hyväksi, mutta todellisuudessa  aikaa ja rahaa on aina rajallisesti. Markkinoinnin suunnittelun myötä voidaan keskittyä tarkasti tavoitteiden toteuttamiseen. Mitä tehdään? Milloin tehdään? Kuka tekee? Ostetaanko vai tehdäänkö itse? Tämän kaiken tähtäimenä on, että vältyttäisiin tekemässä kiireessä ratkaisuja, jotka eivät tuekaan pidemmän aikavälin tavoitteita.

#Tavoitteet kirkkaana mielessä

”Me haluamme kasvaa.” ”Tarvitsemme lisää ammattitaitoista henkilökuntaa.” ”Haluamme mahdollisimman suuren hinnan yrityksestä, kun myymme sen.” Nämä ovat esimerkkejä kohtaamistamme markkinoinnin tavoitteista. Kaikella toiminnalla on jokin tavoite. #Lisäämyyntiä –lienee se tavallisin.

Markkinointisuunnitelma on paras aloittaa ottamalla työpöydälle yrityksen strategiset tavoitteet. Sen jälkeen määritellään, mikä on tulevan vuoden tavoite. Sitten ryhdytään syömään elefanttia pala kerrallaan. Mitä haluat saavuttaa vuonna 2018? Tätä seuraavat kysymykset: Kuinka? Koska? Missä? Kuka? Lopulta palataan vielä alun kysymykseen ja tarkastellaan, miten vuoden 2018 tukevat pitemmän ajan strategisia tavoitteita.

#Markkinointisuunnitelman laatiminen

Markkinointikalenteri laaditaan merkitsemällä siihen ensin suuret tapahtumat ja niiden materiaaliaikataulut, sitten lisätään säännönmukaiset toimet, joita ovat esimerkiksi kampanjat, uutiskirjeet ja some-postaukset. Edetään suurista kokonaisuuksista pienempiin. Suosin kuitenkin markkinointisuunnitelmaa, joka ei ole kiveen hakattu. Hyväksi havaittu tapa on laatia suunnitelma ensin kvarttaaleittain ja tarkentaa sitä parin kuukauden välein muuttuvien tarpeiden mukaan.

#Markkinointisuunnitelmasta budjettiin

Mitä tämä kaikki maksaa? Suunnitelmallinen työskentelymalli on kustannustehokasta ja kannattavaa. Kun on suunnittelutyön tuloksena luotu selkeä, kalenteroitu kartta vuoden aikana tehtävistä osakokonaisuuksista, voidaan niille laatia budjetti – johtoryhmälle hyväksyttäväksi. Perustelutkin ovat syntyneet ”siinä sivussa”.

#Menestyksen avaimet kassavirran kehitykseen

Miksi markkinointia? Useimmissa tapauksissa tärkein asia – usein unohtuva – on laatia markkinointisuunnitelma yhdessä myynnin kanssa. Kun suunnitelma rakennetaan vastaamaan myös myynnin asiakasrajapinnassa kokemiin haasteisiin ja kun samalla otetaan huomioon myynnin rytmitys, saadaan arvokasta synergiaetua. Yhdistämällä markkinoinnin ja myynnin tavoitteet ja aikataulut, ollaan kristallikiven äärellä. #luommevoittajia

Markkinoinnin suunnittelussa työkaluna toimii Markkinoinnin pelikirja, jota voimme käydä myös yhdessä läpi. Markkinoinnin pelikirjan pääset lataamaan täältä.

Elina Jacklin
projektipäällikkö

Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/tietoista-markkinointia/">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *