05.12.

Slushiin ja takaisin

Slush oli ja meni. Kahden päivän start-up -festarit messukeskuksessa Helsingissä. Itsellä kaksi päivää Slushissa kului pääasiassa eri lavoja kiertäessä ja esityksiä kuunnellessa. Paljon riitti asiaa teknologiasta, ihmisen ollessa kuitenkin keskiössä. Yrityskulttuuri ja sen merkitys olivat myös vahvasti esillä. Tässä postauksessa kevyt subjektiivinen kooste osasta teemoista ja ajatuksista, joita esityksissä nousi esille.

Käyttäytymisperusteinen markkinointi

Mainonnan ajoitus potentiaalisen asiakkaan käyttäytymisen perusteella on yksi mainonnan nousevista trendeistä. Mainonnan ajoitus tulee rakentaa arjen rutiinien ympärille, ja tuoda viesti näkyviin potentiaaliselle asiakkaalle sopivimmalla mahdollisella hetkellä – niin asiakkaan kuin mainostajankin kannalta. Puhutaan niin sanotusta käyttäytymisperusteisesta markkinoinnista. Tämän mahdollistaa se, että kerromme jatkuvasti omasta käyttäytymisestämme eri laitteiden avulla (puhelin, läppäri jne.). Tämän datan avulla mainonnan kohdentaminen sopivaan hetkeen on mahdollista jo osittain tällä hetkellä, mutta tulevaisuudessa varmasti vieläkin tarkemmin.

Mainonnassa ja markkinoinnissa puhutaan tällä hetkellä paljon myös automatisoinnista. Muista kuitenkin olla automatisoimatta liikaa, koska silloin vaarana on menettää kontrolli esimerkiksi siitä, missä mainoksesi näkyvät.

Yrityskulttuuri kasvun alustana

Yrityksen kulttuurin merkitys nousi monissa esityksissä esille. Yrittäjien tulisi miettiä yrityksen kulttuuria heti ensimmäisestä päivästä lähtien, samalla tavalla kuin mietitään esimerkiksi yrityksen tuotteita. Kulttuuri kehittyy joka tapauksessa jatkuvasti, mietit sitä tai et. Tärkeintä on tiedostaa, että sen kehittymistä on mahdollista ohjata. Kulttuurisia periaatteita ja arvoja kannattaa kirjata jatkuvasti ylös, koska ne ovat jatkuvassa muutoksessa.

Mikäli tavoitteesi on kasvattaa yritystä nopeasti, yrityksen kulttuuri on sekä uhka että mahdollisuus. Vahva yrityskulttuuri auttaa yrityksen kasvattamisessa, mutta nopeassa kasvussa on vaarana, että kulttuuri muuttuu väärään suuntaan uusien työntekijöiden myötä. Sen takia onkin tärkeää, että rekrytoitavat työntekijät sopivat yrityksen kulttuuriin. Yrityksen kulttuuria kannattaa pyrkiä kehittämään ja vahvistamaan tietoisesti tiettyyn tasoon asti. Tämän jälkeen paras kulttuurinen vaikutus saadaan yrityksen sisällä aikaan, kun johtajat käyttäytyvät kulttuurin ja arvojen mukaisesti. Tällöin varsinaista kulttuurista työtä ei tarvita.

Ymmärrä käyttäjää

Jonkin verran puhetta riitti myös suunnittelusta ja luovuudesta. Tärkeää on muistaa, että ihmisen käyttäytymisen ymmärtäminen on tärkeämpää kuin teknologian ymmärtäminen. Käyttäytymisen ymmärtämiseen viittasinkin jo kirjoituksen ensimmäisessä kappaleessa. Verkkosovelluksia ja verkkosivuja suunnitellessa pitää muistaa, että netin ja tietokoneiden käyttäjät eivät ole it-asiantuntijoita vaan tavallisia ihmisiä, jotka vain sattuvat nykypäivänä käyttämään puhelinta ja tietokonetta päivittäin. Käyttäjäkokemus on siis tärkeä huomioida, jotta palvelun hyljeksintää ei tapahdu. Käyttäjälle ei saa tulla tunnetta, että hän on tyhmä, kun ei osaa käyttää sovellusta tai sivustoa.

Teknologia rajoittaa luovuutta

Suurin osa erilaisista välineistä ja systeemeistä tekevät meistä vähemmän luovia. Nykypäivänä erilaiset työkalut, joita käytämme, rajoittavat luovuuttamme ja muovaavat meitä. Me siis luomme ensin välineitä, jonka jälkeen välineet muovaavat meidän käytöstämme. Tästä pitäisi päästä eroon. Muistakaa, että ette ole koskaan luovuuden huipulla silloin, kun istutte läppärin ääressä tai selaatte puhelinta.

Vielä loppuun voisin nostaa Slackin perustajan toteamuksen sähköposteista: sähköpostit ovat kuin torakoita: kukaan ei niistä tykkää, mutta niistä on mahdotonta päästä täysin eroon.

Matti Koski-Sipilä
digitaalisen markkinoinnin suunnittelija

Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/slushiin-ja-takaisin">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *