28.09.

Pienyrittäjä, uskalla brändätä itsesi

Kun olin pieni tyttö, minulla oli hirmuinen tarve valmistaa ja myydä. Yrittäjävanhempieni rinnalla eläessä sain kuunnella ruokapöydässä uusien käsityötuotteiden kehitysideointia, jota meillä harrastettiin jatkuvasti. Päätuotteenamme oli puukukka, mutta rinnalle piti kehitellä koko ajan uutta. Luovassa ympäristössä myös omat lapsenideani lähtivät lentoon ja päätyivät tuotteiden valmistukseen ja myymiseen messuilla ja markkinoilla. Halusin jo lapsena lähteä rohkeasti kohti tavoitteitani.
Yksi tuotteistani olivat hiusdonitsit, jotka olivat kovasti suosittuja 90-luvulla. Helppo tuote tehdä, jopa kymmenenvuotiaalle tytölle. En tarvinnut kuin äidin kangastilkkuja, sakset, ompelukoneen ja pitkän pätkän kuminauhaa. Tein donitseja kymmenittäin ja myin niitä tapahtumissa vanhempieni tuotteiden kanssa kilpaa.

Kun ensimmäinen asiakkaani katsoi minua ja kuunteli ujoa ja lyhyttä myyntipuhettani, hän osti hymyillen kolme donitsia. On vaikea kuvailla sitä ilon tunnetta, mitä tunsin onnistuneen kaupan jälkeen. Saatuani rahat käteeni ryntäsin oitis karkkikojulle tuhlaamaan. Rahaa ei jäänyt päivän päätteeksi ollenkaan, mutta suu oli makeana ja mieli hyvä. Se riitti minulle silloin.

Olen pohtinut syytä, miksi ihmiset ostivat donitsejani. Tuote oli käyttökelpoinen, mutta ei varmastikaan kovin laadukkaasti tehty. Sauma ei ollut aina suora eivätkä tuotteet tasalaatuisia. Asiakkaisiin vetosi tunteella esittämäni myyntipuhe. Annoin palan omasta lapsen maailmastani ja sain osakseni empatiaa. Myös lapset ostavat mielellään lapsilta, koska voivat samaistua paremmin.

Etenkin pienyrittäjän pitää myydä tuotettaan myös persoonallaan. Kilpailu on kovaa ja jotenkin tulee erottua. Miksi et siis käyttäisi omaa viehätysvoimaasi ja antaisi asiakkaalle palaa itsestäsi tuotteen lisäksi? Loisit näin asiakaskokemuksen, joka olisi täysin uniikki. Pohdi, mikä ihmisissä kiinnostaa sinua ja ympärillä olevia? Käytä havaintoja hyväksesi rohkeasti.
Yksi edelleen suosittu tapa on aloittaa bloggaaminen. Se on ilmaista, vaikkakin jonkin verran aikaa vievää. Yritysblogi voi olla yhtä hyvin myös päiväkirja omasta elämästäsi. Voit itse rajata, mitä asioita tuot esille ja mitkä haluat pitää omanasi. Me kaikki rakastamme tarinoita. Niiden kautta saamme tuotteellekin enemmän syvyyttä. Esimerkiksi käsityöalan yrittäjillä olisi tässä oiva mahdollisuus markkinoida ilmaiseksi.

Minulla on ystävä, jolta saan joka joulu lahjaksi hänen itse kutomansa valkoiset villasukat. Ne ovat minulle erittäin rakkaita kaikki. Usein laittaessani sukkia jalkaan kuvittelen hänet telkkarin edessä kutomassa. Hän on antanut palan itsestään sukkien mukana, ja näin myös sukilla on enemmän merkitystä minulle.
Tuttuus, persoona, tunne ja laatu. Jos nämä kaikki yhdistyvät tuotteessa, minä olen myyty.

Niina Kandolin
Booster Akatemia, harjoittelija

Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/pienyrittaja-uskalla-brandata-itsesi/">
LinkedIn

One thought on “Pienyrittäjä, uskalla brändätä itsesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *