07.12.

Onko teillä oma ääni?

Kuva-indikaattori kertoo muutoksesta. Rekryilmoituksissa ei käytetä enää siirappisia kuvapankkikuvia, vaan ihan oikeita firman työntekijöitä. Enää ei myöskään yksi kuva riitä kertomaan, vaan digitaalisessa maailmassa tilalle on tullut liikettä ja ääntä. Siksi videot ovat niin kovassa suosiossa.

Liike on liikuttava juttu, mutta viestinnässä suurin paino on äänellä. Millaisella äänellä yritys tai yhteisö puhuu? Kuuluuko sieltä asiallista ja kasvotonta lätinää, yllättäviä ja persoonallisia avauksia vai kenties jotain muuta? Asiat eivät enää nouse tehokkaasti esille organisaationa. On parempi, jos ne tulevat ilmi henkilökohtaisina ääninä.

Jos yritys tai yhteisö aikoo olla kehityksen kärjessä, kannattaa antaa ääni ihmisille. Työntekijöille, asiakkaille ja jopa viestin vastaanottajalle. Sanoma puree parhaiten, kun se synnyttää erityislaatuisuuden tunteen vastaanottajalle.

Ääniä naisille

Oletko jo kuullut Howtomosta? Se on Armi Ahvenaisen ja viiden muun naisen keväällä 2016 Helsingissä synnyttämä vertaisoppimisen konsepti, joka tarjoaa naisille uuden tavan kehittää omaa osaamistaan kouluttamalla toisiaan.

Reilussa vuodessa tuo mainio konsepti on levinnyt useaan Suomen kaupunkiin, myös Seinäjoelle. Kävin testaamassa tämän uuden ilmiön, kun Riitta Pollari Sisältötoimisto Era Contentista vieraili kouluttajana. Mitä uutta entinen seinäjokelainen, pääkaupungissa toimiva sisältöjohtaja pystyy meille eteläpohjalaisnaisille antamaan?

Vaikka mitä. Vahvistusta pohdinnoilleni ja tuoreita ajatuksia muun muassa äänen merkityksestä: ”Mikään brändi ei enää pärjää, jos se ei muodosta käsitystä yhteiskuntaan. Miten me näemme yritykset suomalaisen yhteiskunnan kehittäjinä? Organisaatiosta pitää nousta ääni.”

Mediakentän vaikuttajanainen kertoi, kuinka hyvän sisällön lisäksi on luotava merkityksiä, jotka vastaanottaja kokee itselleen tarpeelliseksi. Mitä kerrotaan ja millä tavalla kerrotaan, että vastaanottajalle syntyy erityislaatuisuuden tunne? Että minäkin olen tässä mukana.

Tiesitkö, että Suomi on poikkeuksellinen maa sen takia, että täällä rakastetaan tavallisuutta? Minä en tiennyt. Se selittääkin, miksi täällä kylmässä, märässä ja pimeässä maassa ollaan niin perkeleen vaatimattomia.

Outi Myllymäki
viestintäasiantuntija, toimittaja

Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/onko-teilla-oma-aani">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *