03.05.

Ystävämme Facebook

Facebookin viime aikojen kriisit ovat pistäneet monen miettimään, josko lopettaisi koko palvelun käytön. Sanoisi sadoille kavereilleen hyvästit, deletoisi datansa ja painaisi oven kiinni perässään.

Viimeinen niitti tuntui monille olevan, että Facebook jatkuvasti luovuttaa käyttäjätietojaan kolmansille osapuolille – toki yleensä käyttäjän luvalla. Se, mihin tietoja käytetään, sai kuitenkin kovan mainekolauksen Cambridge Analytican tapauksessa: miljoonien käyttäjien tiedot liukuivat Trumpin vaalikampanjan hyväksi. Zuckerberg saattoi vain pyydellä anteeksi.

Kummallista on, että mainekolaukset eivät kuitenkaan näy Facebookin suosiossa. Naamakirja porskuttaa, vaikka se tekisi mitä. Se on halunnut tehdä itsestään tärkeän ystävän, ja siinä se on todellakin onnistunut.

Alkuvuonna yhtiö kasvatti sekä tulostaan, mainostuottojaan että käyttäjämääräänsä (nytimes.com). Mainostuotot kasvoivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 50 prosenttia ja olivat 11,8 miljardia dollaria. Yritys nappaa koko verkkomarkkinointipotista liki kolmanneksen ja puolitoista miljardia ihmistä käyttää palvelua joka ikinen päivä.

Facebook näyttää oikeasti löytävän keinoja, joilla koukuttaa ihmiset ystävien pariin alustalleen. Yhteydenpidon tärkeydestä ollaan valmiita maksamaan, vaikka sitten tietoja luovuttamalla tai mainostamalla.

Tammikuussa julkistettua algoritmiuudistusta Facebook perusteli juuri ystävien tuottaman sisällön tärkeydellä. Yhteydenpitoa ystäviin korostaa myös tutkija Agnieszka Chwialkowska. Hän tutki Vaasan yliopistoon tekemässään väitöskirjassaan käyttäjien sitoutumista yrityksen tarjoamiin sisältöihin somessa. Tutkijan mukaan suomalaiset käyttäjät ovat somessa eniten siksi, että haluavat tietää, mitä on meneillään ystäväpiirissä.

Ystävyyskaapuun puettu algoritmiuudistus tuo jälleen miljardeja somejätin taskuun, sillä ihan hyvää hyvyyttään yhteisöpalvelu ei algoritmejaan säädä. Sivujen ylläpitäjille uudistus tarkoittaa entistä pienempää näkyvyyttä uutisvirrassa. Tämä merkitsee sitä, että saadakseen päivityksille haluamaansa näkyvyyttä, organisaatioiden on siitä yhä herkemmin maksettava.

Facebook-mainonta sekään ei välttämättä johda vilkkaaseen keskusteluun ja vuorovaikutukseen organisaatioiden sivuilla. Omassa Facebook-tutkimuksessani päädyin siihen, että mainostuksella saadaan aikaiseksi jakoja, mutta ei yleensä aitoa keskustelua. Eniten käyttäjät innostuvat ja keskustelevat postauksista, joissa on heille tuttuja ihmisiä ja jonka sisältöön he voivat samaistua.

Ystävyys on usein ristiriitaista. Jotain saa ja jotain menettää. Tämä lienee tilanne myös meillä kolmella miljoonalla suomalaisella Facebookin kanssa seurustelevalla.

Tiina Rantakoski

Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/blogi/ystavamme-facebook">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

Amazon yrityksille

toukokuu 17, 2018

Amazon yrityksille tulevaisuudessa välttämättömyys Amazon on ollut parin viime vuoden aikana maailman voimakkaimmin kasvavia yrityksiä. Yritys on noussut jo maailman..

Merkityksen vallankumous

helmikuu 8, 2018

Keskustelimme luovan johtajamme Jussi Ojalan kanssa yksi päivä siitä, miten markkinointi ja mainonta ovat viime vuosina muuttuneet, ja mihin suuntaan..

Mittaamalla mittaa muista

joulukuu 27, 2017

Vuosi 2017 on taputeltu ja 2018 kurkkii jo toiveikkaasti. Budjetit on hiottu ja strategiat särmätty. Onhan niissä huomioitu markkinoinnin mittarit?..