27.02.

Tempputoimittaja etsii onnen avaimia

Nykyään on helppo kirjoittaa itsensä metsään, vaikka olisi kuinka kokenut toimittaja. Tarinallisuus on edelleen toki tärkeää, mutta miten sen voi yhdistää hakukoneoptimointiin? Lukeeko kukaan enää jutusta muuta kuin otsikon ja ingressin? Kirjoitettu kieli kuihtuu, kun videot valtaavat elintilaa.

Entistä lyhytjännitteisemmät lukijat vaativat aina vaan tiiviimpää tekstiä. Kiireiset diginatiivit eivät jaksa lukea liian pitkiä juttuja. Miten voi tallentaa ihmisen tarinan alle 1 500 merkkiin? Se vaatii aika paljon enemmän hikipisaroita kuin 4 000 merkin juttu kahdella väliotsikolla.

Kokeile itse kirjoittaa vetävä tarina, jossa digiammattilaisen mukaan on oltava seitsemän kertaa konepaja (tehotoistoa?), viidesti alihankkija (onko sille edes synonyymiä?) ja kolmesti investointi (armoa). Näiden sanojen viljeleminen on tärkeää, että joku löytää juttusi googlettamalla.

Kirjoittaminen on muutoksessa, kuten niin moni muukin asia nyky-yhteiskunnassa. Isot kirjaimet katoavat nopeista WhatsApp-viesteistä ja moni tuuttaa sähköpostiinkin puhekieltä. Olen monesti miettinyt, että missä kulkee raja? Kuinka paljon voimme tinkiä oikeinkirjoituksesta ilman, että suomen kieli kärsii? Vai onko vain tyydyttävä siihen, että teksteistä tulee hakukoneoptimoitua hästäg-kamaa? Voihan tietysti myös olla, että koodaamisesta tulee uusi äidinkielemme.

Niin ja sitten vielä muutama sananen tullakseni löydetyksi Googlen avulla: Lennu-koira, Alma, seksi, influenssa, ”Mitä tehdä, kun on tylsää?”, ”Miten saada poikaystävä?”, ”Miten laihtua nopeasti?”, ”Onko kyy rauhoitettu?”.  Nyt tästä taisi tulla sopivan pitkä #blogi.

viestintäasiantuntija / toimittaja
Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/blogi/tempputoimittaja">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

Mitä kaiketonta täällä vanhastellaan?

tammikuu 18, 2018

Yksi sana kertoo joskus enemmän kuin tuhat sanaa. Hyvään sanaan tiivistyvät aika ja ilmiöt, politiikan tapahtumat, päivän trendit, uudet palvelut,..

Menestyjät luottavat tarinoihin

marraskuu 23, 2017

”Sun tuote tai palvelu ei kiinnosta ketään. Mutta mitä lisäarvoa se tuottaa ja minkä arjen ongelman se voi ratkaista? Se..

Eräs tuote on hyödyllinen

marraskuu 2, 2017

Sosiaalista mediaa selaillessani vastaani tuli video suomalaisesta tuotteesta, joka erottuu edukseen monelta kantilta katsottuna. Sen ominaisuuksissa on menestyvän tuotteen ainekset..