23.03.

Onnellinen työntekijä tuo menestyksen

Onnellisuus on puhuttanut suomalaisia viime aikoina. Se tuntuu olevan kasvava trendi, jota jokainen tahollaan tavoittelee – eikä ihme, sillä onhan onnellisuus todellakin tavoittelemisen arvoinen asia. Onnellisuutta voisi käsitellä monelta eri kantilta, mutta tässä haluan käsitellä ihmisten onnellisuutta nimenomaan työpaikoilla.

Millainen on onnellinen työntekijä?

Onnellinen työntekijä on motivoitunut työhönsä. Hän on miellyttävä työkaveri ja haluaa sekä itsensä että muiden onnistuvan. Hän on valmis kantamaan kortensa kekoon yhteisen hyvän vuoksi ja rakentaa ympärilleen positiivista ilmapiiriä. Hän tekee työnsä ahkerasti ja hyvin, ja edesauttaa samalla myös muiden työntekijöiden hyvinvointia ja tehokkuutta.

Onnellinen työntekijä kokee olevansa arvostettu, pidetty ja yritykselle tärkeä. Hän kertoo

yrityksestä myönteisesti eteenpäin, ja on yrityksen paras markkinoija. Toisin sanoen voidaan siis todeta, että onnellinen työntekijä tuo yritykselle menestystä.

Vuonna 2017 julkaistun Edelmanin raportin mukaan ihmiset luottavat ensimmäistä kertaa

koskaan enemmän itsensä kaltaisiin tavallisiin ihmisiin kuin asiantuntijoihin ja

auktoriteetteihin (Edelman Trust Report, 2017). Mielestäni tulos on mielenkiintoinen ja antaa

ajattelemisen aihetta. Edelmanin raportista selviää, että ihmiset ajattelevat yritysjohtajien

olevan epäluotettavia, kun taas tavalliseen ihmiseen voi luottaa. Nyt siis, jos koskaan, yritysjohtajien tulisi kiinnittää erityistä huomiota työntekijöidensä hyvinvointiin ja sitouttaa hyvät tyypit omaan yritykseen pitkällä tähtäimellä. Olemaan onnellisia ja tuomaan menestystä.

Miten työntekijän onnellisuuteen voidaan vaikuttaa?

Jokaisella on vastuu pitää huoli itse itsestään, mutta työnantajalla on valtava merkitys

työntekijän hyvinvoinnissa. Johdon tulee tarjota viihtyisät puitteet ja antaa riittävästi tukea

sekä tsemppiä haastavissa tilanteissa. Ketään ei saa jättää yksin. Työntekijöitä tulee

arvostaa ja heille pitää antaa mahdollisuus todistaa olevansa luotettava. Tämä tapahtuu

antamalla työntekijöille vastuuta sekä valtaa toteuttaa omat työtehtävänsä ja tehdä päätöksiä

asioiden suhteen itse.

Työpaikan me-hengen merkitystä ei pidä aliarvioida. Olen törmännyt moneen esimerkkiin, jossa yrityksen johto tuntuu ajattelevan, ettei työntekijöillä saa olla hauskaa yhdessä, sillä tällöin työn tehokkuus kärsii. Näin asia ei kuitenkaan ole. Toki tilannetta ei saa lyödä täysin lekkeriksi, mutta on enemmän kuin suositeltavaa tukea työyhteisön me-henkeä ja lisätä viihtyvyyttä töissä. Tyky-päivät ovat loistava tilaisuus parantaa yhteishenkeä, mutta näiden lisäksi kannattaa tehdä viikoittain toimia asian eteen. Esimerkiksi yhteiset kahvihetket, hauskat visailut tai yhteiset liikuntahetket lisäävät yhteisöllisyyttä. Tällöin ihmiset puhaltavat paremmin yhteen hiileen ja toimivat tiiminä.

Loppuun haluan heittää sinulle haasteen. YK:n tuoreen onnellisuusraportin mukaan Suomi on maailman onnellisin maa (The World Happiness Report, 2018). Tutkimuksen tuloksesta on kiistelty, sillä mittarit tutkimuksessa ovat keskittyneet enemmänkin onnellisuuden mahdollistaviin puitteisiin kuin itse onnellisuuden tunteeseen. Joka tapauksessa voidaan sanoa, että Suomessa on asiat hyvin ja jokaisella on mahdollisuus edesauttaa omilla toimillaan sekä omaa että muiden onnellisuutta. Mitäpä siis, jos me yhdessä lähtisimme rakentamaan oikeasti onnellista ja hyvinvoivaa Suomea? Mä oon ainakin mukana!

Projektipäällikkö
Viivi Mäkiranta bstr
Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/blogi/onnellinen-tyontekija">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

(Asiakas)palvelua kiitos

tammikuu 11, 2018

(Asiakas)palvelua kiitos Kiinnitän lähes päivittäin huomiota asiakaspalveluun – tai pikemminkin sen puutteeseen. Todella monessa yrityksessä palvelua ei ole mietitty eikä..

Perusasiat kuntoon

lokakuu 5, 2017

Menestys liiketoiminnassa on valtavaa kilpajuoksua yritysten välillä. Parhaat menestyvät aina vaan paremmin ja heikot luhistuvat ja vaipuvat unohduksiin. Mistä erot..

Empatia

lokakuu 12, 2016

Osta, osta, osta. Ostaisit nyt. Saat halvemmalla, täältä myös! Yritykset huutavat rinta rinnan toistaan kovempaa, jotta asiakkaat varmasti kuulevat ”parhaimman” vaihtoehdon...