13.04.

Mitä on markkinointi?

Niin kuin Pablo Picasso on aikoinaan sanonut, sinun pitää tuntea säännöt kuin ammattilainen ennen kuin voit rikkoa niitä kuin artisti. Markkinoinnissa on hyvä miettiä, mitä kaikkea se terminä oikeastaan tarkoittaa. Kun tämän tiedostat, voit sen jälkeen käyttää sanaa markkinointi lähes missä yhteydessä vain.

Usein markkinointi nähdään kapeasti vain mainontana tai hieman laajemmin markkinointiviestintänä. Markkinointia käytetään yleisesti puheessa synonyymina juuri markkinointiviestinnälle, vaikka se on vain yksi osa sitä. Markkinointi on siis paljon enemmän kuin mainoksia.

Wikipedian mukaan ”markkinointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yritys tai muu organisaatio pyrkii edistämään tuotteidensa tai palveluidensa myyntiä”. Toisin sanoen markkinointi on kaikkea, mitä yritys tekee.

On vaikea keksiä yrityksen toiminnoista sellaista asiaa, joka ei suoraan tai välillisesti pyrkisi vaikuttamaan yrityksen tuotteiden tai palveluiden myyntiin. Henkilökohtainen myyntityö, ulkoinen ja sisäinen viestintä, työntekijöiden hyvinvointiin panostaminen, uusien tuotteiden kehittäminen, pakkauksen suunnittelu, päätös hymiöistä sähköposteissa. Nämä kaikki ovat markkinointia, ja listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Markkinointi on uusi myynti

Niin kuin edellä kerroin, myynti on osa markkinointia. Silti myynti ja markkinointi erotellaan yleensä omiksi kokonaisuuksiksi. Tästä ajatusmallista pitäisi päästä eroon. Nykyään myynti tarvitsee onnistunutta markkinointiviestintää enemmän kuin koskaan ennen.

Digitalisoitumisen myötä ostajat – oli kyseessä sitten B2B- tai B2C-toimiala – kulkevat suurimman osan ostoprosessista läpi itsenäisesti ilman kontaktia suoraan myyjään. Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tehtävä on tehdä tästä ostajan itse kulkemasta ostopolusta mahdollisemman toimiva ja helposti kuljettava. Myyjä tulee yhä useammin mukaan vasta siinä vaiheessa, kun ostaja päättää pyytää tarjousta tai muuten ottaa itse kontaktin yritykseen.

Yritysjohtajien kannattaisikin miettiä, miten tuoda myynti ja markkinointi entistä lähemmäksi toisiaan. Molempien ryhmittymien edustajien kannattaa avata keskustelu, kuinka voisitte tehdä entistä tiiviimpää yhteistyötä. Lupaan, että tiiviimpi yhdessä tekeminen johtaa myös parempiin tuloksiin.

digitaalisen markkinoinnin suunnittelija
Matti Koski-Sipilä bstr
Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/blogi/mita-on-markkinointi">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

Kohti voittoisaa markkinoinnin suunnittelua

huhtikuu 19, 2018

Toteutimme viime vuonna asiakkaillemme markkinointisuunnitelman hahmottamiseen pelikirjan. Pelikirja toimii huoneentauluna, joka rytmittää vuoden markkinointitoimet. Olen täyttänyt pelikirjaa yhdessä asiakkaiden kanssa..

Kasvua kiitos

huhtikuu 5, 2018

Kasvu Open on jo vuosia auttanut yrityksiä kasvamaan.  Alussa mukana oli muutamia kymmeniä yrityksiä ja tänä vuonna puhutaan jo tuhannesta..

Brändin kanssa pakattu

maaliskuu 8, 2018

Kuvittele mielessäsi kauppareissu. Se on usein nälän ja väsymyksen sävyttämä arjen pakkopulla. Kuljet samoja reittejä etsien hyväksi todettuja tuotteita ja..