15.06.

Luottamus on kaiken A ja O

Kaikki ihmissuhteet perustuvat luottamukseen. Ja ei – en aio puhua nyt parisuhteista, vaan luottamuksesta muun muassa asiantuntijoihin, asiakkaisiin ja työntekijöihin.

Luottamus lähtee itsestä. Kun luotat itseesi tiedät, miten toimit ja miksi. Sinun on helppo perustella omaa toimintaasi ja toimia avoimesti, sillä tiedät asioiden olevan kunnossa. Luottamus näkyy ja tuntuu myös ulospäin. Se välittyy muille ihmisille uskottavuutena ja aitoutena. Kun luotat itseesi, on myös muiden helpompi luottaa sinuun. Epävarmuus puolestaan näkyy muille epäröintinä. On vaikea vakuuttaa muut luottamaan sinuun, ellet pysty tehdä sitä itsekään.

Itseluottamus on myös sitä, että uskaltaa myöntää olevansa väärässä tai tunnustaa, ettei tiedä asiaa. Trust me, asian myöntäminen herättää vastaanottajassa enemmän luottamusta kuin valheelliset väitteet ja asioiden peittely. Mieti vaikka itse; tilanne, jossa kysyt esimerkiksi asiantuntijalta neuvoa johonkin aiheeseen. Hän antaa sinulle vastauksen, joka vaikuttaa hieman ympäripyöreältä tai epämääräiseltä. Kuulet myöhemmin, että väite oli valhetta. Luottamus horjuu. Olisitko luottanut häneen enemmän, jos hän olisi valheen sijaan myöntänyt, ettei osaa vastata ja luvannut selvittää asian? Todennäköisesti olisit.

Luottamus on tärkeää myös yrityksille sen toiminnan jokaisella osa-alueella: luottamus esimieheen, luottamus työntekijään, luottamus yrityksen toimintaan ja loppujen lopuksi luottamus ihan kaikkeen. Myös markkinointi rakentuu luottamukseen. Kaikki mitä sanotaan ja tehdään, tulee olla totta. Et voi esimerkiksi väittää tuotteesi olevan maailman paras, ellei sinulla ole siitä mitään näyttöä. Markkinointi ei saa perustua väittämiin, jotka ovat vain hienon kuuloisia, vaan niiden tulee olla totuudenmukaisia ja käyttäjän tulee voida allekirjoittaa kaikki, mitä luvataan. Ellei näin ole, on markkinointi epäonnistunut.

Omassa ammatissani kiinnitän paljon huomiota siihen, miten tärkeässä roolissa luottamus on. Yhteistyölle ei ole edellytyksiä, ellei kumpikin osapuoli luota toisiinsa. On tärkeää, että asiakas kokee voivansa jakaa kaikki asiat – myös ne luottamuksellisimmat – yhteistyökumppanin kanssa. Monesti juuri ne asiat ovat niitä, joilla on markkinoinnin kannalta tärkein merkitys. Esimerkiksi asiakkailta saatu palaute, myynnin kehittyminen ja henkilökunnan hyvinvointi ovat asioita, joihin voidaan markkinoinnin avulla vaikuttaa. Hankalinta on, jos asiakas pimittää asioita tai ei halua jakaa tärkeitä tietoja kanssamme. On vaikea olla avuksi, ellei kokonaiskuva ole selvillä.

Markkinoinnissa kaikki perustuu yhteistyöhön ja yhdessä kehittymiseen. Sinulla on ammattitaito ja tietämys omasta alastasi ja meillä markkinoinnista. Jaa meille tietosi ja tarjoamme sinulle tilanteeseesi sopivan avun. Olemalla avoimia kirjoja pääsemme parhaaseen lopputulokseen.

Otathan yhteyttä, jos voisin olla avuksi?

Viivi Mäkiranta
projektipäällikkö

Projektipäällikkö
Viivi Mäkiranta bstr
Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/blogi/luottamus-on-kaiken-a-ja-o">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

Amazon yrityksille

toukokuu 17, 2018

Amazon yrityksille tulevaisuudessa välttämättömyys Amazon on ollut parin viime vuoden aikana maailman voimakkaimmin kasvavia yrityksiä. Yritys on noussut jo maailman..

Onnellinen työntekijä tuo menestyksen

maaliskuu 23, 2018

Onnellisuus on puhuttanut suomalaisia viime aikoina. Se tuntuu olevan kasvava trendi, jota jokainen tahollaan tavoittelee – eikä ihme, sillä onhan..

(Asiakas)palvelua kiitos

tammikuu 11, 2018

(Asiakas)palvelua kiitos Kiinnitän lähes päivittäin huomiota asiakaspalveluun – tai pikemminkin sen puutteeseen. Todella monessa yrityksessä palvelua ei ole mietitty eikä..