08.03.

Brändin kanssa pakattu

Kuvittele mielessäsi kauppareissu. Se on usein nälän ja väsymyksen sävyttämä arjen pakkopulla. Kuljet samoja reittejä etsien hyväksi todettuja tuotteita ja toivot että olisit jo kotona. Valintojen määrä lähinnä ärsyttää, se on vapautta, mutta myös jälleen yksi punnittava teko tiukan työpäivän päätteeksi.

Kauppareissu voi kuitenkin olla myös hyvin erilainen kokemus. Etenkin ulkomailla matkatessa se on aistiärsykkeitä syytävä seikkailu. Lomalla ei ole kiire ja hyllyjen välissä voi viettää tovin jos toisenkin tutkiessa erilaisia tuotteita. ”Tällaista meillä ei ole Suomessa”. ”Onpa kaunis pakkaus, pitääpä ostaa tuliaiseksi.”

Mikä sitten keskellä brändien sekamelskaa kiinnittää huomion? On tutkittu, että ensimmäinen asia, jonka näemme kaupassa on väri. Seuraavaksi havaitaan kuviot ja muodot ja vasta viimeisenä numerot ja tekstit. Jos hinta ei ole ainoa valintaa määräävä tekijä, pakkauksen muotoilulla ja sen asemoinnilla kaupassa on suuri merkitys.

Minkälainen pakkaus sitten on muotoilultaan hyvä? Erilaisista makumieltymyksistä huolimatta joitakin apuviivoja suunnittelulle voidaan vetää.

Kun ärsykkeiden määrä on suuri, selkeys on tärkeää. Pohjoismainen minimalismi on taitolaji. Kun kaikki ylimääräinen on karsittu pois, jäljelle jäävien elementtien tulee olla todella harkittuja, jotta ne ovat tehokkaita.

Toinen vahvana suomalaisessa muotoiluperinteessa elävä prinsiippi on funktionalismi. Pakkauksen tulee toimia optimaalisesti juuri siinä tarkoituksessa, jota varten se on luotu. Perinteisen muotoinen ja näköinen pakkaus voi olla edullinen tuottaa ja kolahtaa johonkin kohderyhmään, mutta uudenlaisella ja erottuvalla muotoilulla on aina suuri arvo. Aasiassa pakkausten uusiutumissykli on paljon Eurooppaa nopeampaa. Jos brändin pakkaus ei uudistu säännöllisin väliajoin, japanilainen kuluttaja ajattelee tuotteessa olevan jotakin vikaa.

Kolmas hyvän pakkauksen arvo on estetiikka. Huonosti suunniteltu pakkaus vaikuttaa halvalta ja epäluotettavalta. Kauneus viehättää meitä, se on lupaus hyvästä ja turvallisesta.

Yhä tärkeämmäksi tekijäksi on noussut myös vastuullisuus. Onko pakkaus kierrätettävä, onko siinä ylimääräistä pakkausmateriaalia, tarvitaanko pakkausta ylipäätään? Uusia ekologisia materiaali-innovaatioita syntyy onneksi koko ajan myös Suomessa.

Yhteenvetona todettakoon että pakkaus on tärkeä, jollei jopa tuotteen tärkein media. Se ei kuitenkaan ole mitään yksin, itse tuotteen on tietenkin oltava kunnossa. Lisäksi tarvitaan vahvaa brändiä ja bränditekoja, jotka saattelevat tuotteen kuluttajien tietoisuuteen ja sydämiin. Tulevaisuus tarjoaa monenlaisia mielenkiintoisia tapoja pakkausten tuotantoon ja jakeluun, mutta silti yksi ikiaikainen seikka on se oleellisin: tunne. Tunne siitä, että on ostoksilla tehnyt sen oikean valinnan. Uskon, että hyvä suunnittelu vaikuttaa niin, että nämä valinnat on helpompi ja hauskempi tehdä.

Tuotanto-AD, copywriter
Siru Lämsä bstr
Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/blogi/brandin-kanssa-pakattu">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

Kohti voittoisaa markkinoinnin suunnittelua

huhtikuu 19, 2018

Toteutimme viime vuonna asiakkaillemme markkinointisuunnitelman hahmottamiseen pelikirjan. Pelikirja toimii huoneentauluna, joka rytmittää vuoden markkinointitoimet. Olen täyttänyt pelikirjaa yhdessä asiakkaiden kanssa..

Mitä on markkinointi?

huhtikuu 13, 2018

Niin kuin Pablo Picasso on aikoinaan sanonut, sinun pitää tuntea säännöt kuin ammattilainen ennen kuin voit rikkoa niitä kuin artisti...

Kasvua kiitos

huhtikuu 5, 2018

Kasvu Open on jo vuosia auttanut yrityksiä kasvamaan.  Alussa mukana oli muutamia kymmeniä yrityksiä ja tänä vuonna puhutaan jo tuhannesta..