24.05.

Avointa markkinointiviestintää – GDPR voimavaraksi

Eikö se niin mene, että rakkaalla lapsella on useita lempinimiä, kirjaimet GDPR houkuttelevat keksimään omansa, tiedätte varmaan leikin missä auton rekkarista muodostetaan sanoja?  GDPR eli gedapri, gedpriili, gedpera… mahdollisuuksiahan on ihan rajattomasti.

GDPR-tietoturva-asetus astui voimaan 2016 ja nyt parin vuoden siirtymäajan jälkeen asetuksen soveltamista ryhdytään valvomaan tarkemmin. Avoimesti toimivilla yrityksillä käytänteet eivät kauheasti muutu. Sopimusten uusiminen, dokumentointi ja yrityksen sisäinen seuranta saattaa olla uutta. Muutoin tulevat käytänteet ovat olleet useimmilla toimijoilla käytössä.

Asetusta ei pidä ottaa peikkona, se huolehtii jokaisen meidän yksityisyydestä. Yksityisen henkilön on mahdollista poistaa itsensä turhista rekistereistä ja hypoteettinen mahdollisuus saada vähemmän turhaa spämmiä. Lisäksi yritykset velvoitetaan huolehtimaan asiakkaidensa yhteystiedoista, etteivät ne leviä holtittomasti pitkin kyliä. Tämä on ollut itsestään selvää aikaisemminkin, mutta meille ihmisille sattuu vahinkoja. Asetuksen myötä vahinkoja ei pääse sattumaan yhtä helposti.

Asetus miellyttää varmasti kaikkia organisoijia: nyt kaikki tiedostot tulee järjesteltyä järkevästi ja samalla hahmottuu, mitä kaikkea yrityksen tietokannoissa on olemassa, mitä kannattaa olla ja mitä voi poistaa. Markkinoinnin suhteen kannattaa pohtia, missä kaikessa sitä tuleekaan kerättyä ihmisten nimiä, sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroja listoiksi. Milloin asiakas on antanut siihen tietoisesti luvan, milloin se on sopimuksen mukana tuleva oikeus markkinoida. Läpinäkyvä ja rehellinen yritys viestii toimintatavoistaan avoimesti.

Meidän tietosuojatiimii on kevään ajan workshopannut Boosterin toimintaa ajantasalle yhdessä asiantuntijayritys Opsecin kanssa. Työ vielä jatkuu, mutta workshopit ovat luoneet varmuutta ja asetuksen seuraaminen ei tunnu lainkaan ylitsepääsemättömältä. Opsec on tarjonnut meille valmiit sapluunat ja työlistat, joiden avulla olemme päässeet eteenpäin ilman turhaa tuskailua. Ehdottomasti suosittelen käyttämään asiantuntijoita apuna, varmempi olo asioiden oikeasta tulkinnasta ja niiden toteuttamisesta tulee takaisin säästetyssä työajassa ja turvatussa olotilassa.

Boosterin asiakkaille on infoa uutiskirjeen muodossa sähköpostissa ja laitamme vielä lisäinfoa tulevina päivinä. Jos uutiskirjeemme tavoittaa sinut, käy lukaisemassa onko yrityksessänne huomioitu meidän palveluiden ja yhteistyömme linkittyminen. Yhteyshenkilömme auttavat teitä eteenpäin, jos jokin asia askarruttaa. Tai laita meille sähköpostia info@bstr.fi, katsotaan yhdessä miten Geedparia kannattaa lähteä purkamaan.

markkinointipäällikkö
Hanne Pohto-Viitala bstr
Facebook
Facebook
Google+
Google+
https://www.bstr.fi/blogi/avointa-markkinointiviestintaa-gdpr-auttaa-oikealle-polulle">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä

Amazon yrityksille

toukokuu 17, 2018

Amazon yrityksille tulevaisuudessa välttämättömyys Amazon on ollut parin viime vuoden aikana maailman voimakkaimmin kasvavia yrityksiä. Yritys on noussut jo maailman..

Boosterin Keinussa osa 8 – Jani Kalmu, RauHeat

toukokuu 16, 2018

Keinussa-sarjan kahdeksannessa jaksossa Rauheatin myyntijohtaja Jani Kalmu pohtii markkinoinnin merkitystä ja antaa näytteen myyntipuheestaan. Boosterin Keinussa -sarjassa tutustutaan konttorimme tyyppeihin,..