13.07.

Yritysblogin kirjoittaminen – näkökulmia ja vinkkejä

Tässä blogissa käsitellään yritysblogia erilaisista näkökulmista. Hakukoneoptimoinnin tärkeys korostuu, mutta myös muita asioita käydään läpi. Lopussa tarjotaan vielä neljä vinkkiä yritysblogin sisältöihin sekä tiivistettynä onnistuneen kirjoituksen ominaisuudet.

Yritysblogi – Miksi ja millä näkökulmalla?

Monille yrityksille on ilokseni viime vuosina ilmestynyt verkkosivuille yritysblogi. Joillakin se on ollut jo pidemmän aikaa, mutta sen käytössä on aktivoiduttu. Joillain blogia ei valitettavasti vieläkään ole. Blogihan ei missään nimessä ole välttämättömyys, eikä kaikissa tapauksissa edes tarpeellinen yritykselle, mutta yritysblogin avulla on mahdollista saada aikaan myyntiä joko suoraan tai välillisesti, sekä uusille että vanhoille asiakkaille.

Monesti yrityksissä kuitenkin painiskellaan yritysblogin näkökulman sekä tavoitteiden kanssa. Miksi blogia kirjoitetaan? Mistä aiheista meidän pitäisi kirjoittaa? Millä tyylillä? Näiden asioiden tiimoilta on meillä Boosterillakin käyty rakentavia keskusteluja. Meillä on monen eri osa-alueiden osaajia, joten blogin perimmäisiä tarkoitusperiä katsotaan välillä hyvinkin eri näkökulmista. Lisäksi mielipiteet siitä, mikä on hyvä blogi ja mikä ei eroavat toisistaan. Meidän viestinnän asiantuntijat painottavat enemmän tarinallisuutta, kun taas minä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana painotan ongelman ratkaisua ja hakukoneoptimointia.  Olemmekin päätyneet ratkaisuun, jossa annetaan niin sanotusti kaikkien kukkien kukkia. Pääasia on, että kirjoitetaan. Mikäli blogien aiheita rajoitetaan liikaa, saattaa kirjoitusinto lopahtaa. Olkaa siis avarakatseisia blogien aiheiden suhteen.

Hakukoneoptimoitu yritysblogi tuo säännöllistä liikennettä

Oma näkökulmani blogin kirjoittamiseen ja aiheen valintaan perustuu hyvin pitkälti asiakkaan auttamiseen, omiin ammatillisiin kiinnostuksen kohteisiini sekä hakukoneoptimointiin. Tavoitteeni on lähtökohtaisesti aina antaa blogin lukijalle käytännön vinkkejä siihen, miten heidän yrityksensä pystyy tekemään parempaa markkinointia. Tavoitteeni on myös opettaa ja ratkaista ongelmia. Mistä sitten tiedän, mitkä asiat yritysmaailmassa kiinnostavat? Tutkin Googlen hakumääriä eri työkaluilla. Tämänkin blogin otsikon päätin täysin tähän tutkimaani tietoon perustuen. ”Yritysblogi”-sanalla hakuja kertyy kuukausittain kohtalaisesti, joten ajattelin käyttää sitä. Tavoitteena on se, että kun joku yritysblogeista kiinnostunut henkilö etsii tietoa aiheesta Googlesta, niin hän päätyisi lukemaan juuri tätä blogia. Sitä kautta hän mahdollisesti kiinnostuu yrityksestämme, ja parhaassa tapauksessa ottaa yhteyttä ja pyytää apua ongelmaansa. Blogien otsikoinnissa kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota informatiivisuuteen sekä pituuteen hakukoneoptimoinnin ohella. Liian pitkä otsikko karkottaa lukijoita, kuten myös otsikko, joka ei kerro mitään blogin sisällöstä.

Tällä hetkellä suoraan blogeihimme suuntautuu Googlesta liikennettä mukavasti. Blogit tuovat jatkuvasti uusia kävijöitä sivustolle eli uusia potentiaalisia asiakkaita Boosterille. Jatkuvan liikenteen aikaansaamiseksi avainasemassa on hakukoneoptimointi. Kun blogin aihe, otsikointi ja sanavalinnat on mietitty myös hakukoneoptimoinnin kannalta, se mahdollistaa jatkuvan liikenteen myös vanhempiin blogeihin. Mikäli blogissa ei ole panostettu hakukoneoptimointiin tai se on aiheeltaan sellainen, jota kukaan ei varsinaisesti Googlesta etsi, niin blogia ei alun hurmoksen jälkeen juuri kukaan päädy lukemaan. Blogiin tulee vierailijoita mahdollisten somenostojen ansiosta aluksi, sekä myöhemminkin mahdollisia yksittäisiä muita sivustovierailijoita, jotka päätyvät lukemaan blogia, mutta muuten liikenne jää minimiin. Poikkeuksena tapaukset, joissa blogi on niin hyvä ja tunteita herättävä, että se lähtee leviämään somessa, jolloin sen kautta sivustolle suuntautuu todella paljon liikennettä.

Vaikka blogia ei suoraan kirjoittaisikaan hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, niin sillä on silti positiivisia vaikutuksia sivuston löydettävyyteen Googlessa. Google arvostaa sivustoja, joiden sisältö päivittyy säännöllisesti. Yritysblogi tarjoaa Googlella juuri haluamaansa, eli uutta sisältöä.

Neljä vinkkiä yritysblogin sisältöihin:

  1. Kirjoita säännöllisesti

Pyri julkaisemaan uutta sisältöä säännöllisesti. Aseta aluksi tavoite sille, kuinka usein uuden blogin pitäisi ilmestyä. Se voi olla kerran viikossa, joka toinen viikko tai esimerkiksi kerran kuukaudessa. Säännöllisessä julkaisutahdissa pysymistä auttaa se, että mietit jo aluksi erilaisia blogin aiheita valmiiksi.

  1. Muista blogin hakukoneoptimointi

Mikäli tavoitteenasi on hankkia uusia asiakkaita, kannattaa blogin hyvästä hakukoneoptimoinnista huolehtia. Saat näin kuukausittain tasaista kävijävirtaa myös vanhempiin blogeihisi.

  1. Ratkaise blogillasi ongelmia ja auta lukijaa

Pyri kirjoittamaan aiheiltaan sellaisia blogeja, jotka ratkaisevat ongelmia ja auttavat. Tarjoa lisätietoja, vinkkejä, näkökulmia tai laajempia ohjeita. Paras tilanne on se, että lukija tai mahdollisesti potentiaalinen asiakas saa tunteen, että tästä blogista oli oikeasti hänelle hyötyä.

  1. Tarjoa yritysblogissasi näkökulmia

Vaikka kirjoittaisitkin informatiivisen ja konkreettisia ohjeita sisältävän blogin, pyri tuomaan myös omia näkökulmiasi esille. Näin erotut massasta, ja tuot itseäsi ja yritystäsi konkreettisemmin esille.

Tiivistettynä: Paras mahdollinen blogikirjoitus on sellainen, johon suuntautuu säännöllisesti liikennettä yrityksellesi relevanttien sanojen kautta Googlesta, joka herättää tunteita, ratkaisee asiakkaan käsillä olevan ongelman sekä vahvistaa asiantuntijaimagoasi tarjoamiesi näkökulmien kautta. Lisäksi vielä kirsikkana kakun päälle: mikäli useampi yrityksesi ulkopuolinen henkilö jakaa kirjoituksesi somessa, voit onnitella itseäsi erittäin onnistuneesta kirjoituksesta.

Matti Koski-Sipilä
digitaalisen markkinoinnin suunnittelija

Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://www.bstr.fi/yritysblogin-kirjoittaminen/">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *