04.05.

YouTube-optimointi – 12 vinkkiä

YouTube kasvaa 65 vuotta päivässä

YouTube-optimointi vaikuttaa moneen ihmiseen, videoon ja kanavaan. Itsekuvattujen videoiden määrä jatkaa räjähdysmäistä kasvuaan älypuhelimien ja teknologian kehittymisen myötä. Kehitys näkyy parhaiten YouTube-videopalvelussa, jossa tarjonta lisääntyy jatkuvasti. Joka minuutti palveluun ladataan 400 tuntia videoita, eli joka päivä sisältöä tulee lisää 65 vuotta.

Yhtälö on helppo käsittää: mitä enemmän sisältöä tulee, sitä vaikeampaa on erottua ja saada oma video muiden nähtäväksi. YouTube-optimoinnin haaste korostuu YouTube-haussa, mutta myös Googlen videohaussa. Hyvin YouTube-optimoitu video löytyy nimittäin myös Googlen videohakutuloksesta ja jopa yleishakutuloksesta.

YouTube-optimointi ja sen merkitys

YouTube-optimointi on asia, josta puhutaan ja kirjoitetaan merkitykseensä nähden vähän. Monet YouTubeen videosisältöä lataavat ihmiset tiedostavat tagit ja niiden vaikutuksen. Jotkut viitsivät niitä latauksiinsa lisäilläkin, mutta se harvoin riittää kelvolliseen löydettävyyteen, jos tavoitteena ovat näkyvyys ja katselukerrat.

Kasvanut sisältömäärä on määrittänyt YouTube-optimoinnille uuden vaatimustason. Jos on onnistunut tuottamaan hyvän videon ja lataat sitä palveluun minuuttitolkulla, niin miksi jättää lopullinen hyöty saavuttamatta?

Hyvästä sisällöstä ei ole iloa, jos sitä ei tavoiteta. Huolellinen YouTube-optimointi vaatii vain parin minuutin vaivan ja mikä parasta, optimoinnin voi tehdä videon latautuessa palveluun. Videotiedosto kannattaa kuitenkin jo ennen latauksen käynnistämistä nimetä viisaasti, koska se on osa YouTube-optimoinnin lopputulosta. Koskaan ei ole myöhäistä, YouTube-optimointi saattaa nostaa vanhat videosi uudelleen esille. Niillä on hyvä harjoitella.

12 vinkkiä YouTube-optimointiin:

  1. Nimeä videotiedosto oikein jo ennen palveluun lataamista. Selvitä videosi kannalta merkittävin avainsana tai avainsanalauseke esimerkiksi Google AdWordsin avainsanojen suunnittelijalla. Jos avainsana on moniosainen, tiedostonimen sanojen väliin laitetaan viiva ja jokainen sana aloitetaan isolla alkukirjaimella, kuten ”Videon-Optimointi.mp4”.
  2. Käytä videon otsikossa optimoitavaa avainsanaa tai avainsanalauseketta. Ensimmäisillä sanoilla on iso merkitys, eli tärkein avainsana alkuun. Käytössäsi on 50 merkkiä.
  3. Videon kuvaustekstissä on hyvä viljellä avainsanaa monta kertaa. Tekstin luettavuuteen kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, jotta videota on miellyttävämpi jakaa somessa. Kuvaustekstiin kannattaa tehdä myös linkki mahdolliselle verkkosivustolle, jos se on mahdollista. Kuvaustekstiin mahtuu 160 merkkiä.
  4. Kuvaustekstin alapuolella on tila tageille. Käytä tageissa avainsanaa mahdollisimman paljon. Älä toista samaa avainsanan perusmuotoa, vaan käytä erilaisia sijamuotoja, muunnelmia ja synonyymejä. Käytä tageissa myös asiayhteyksiä. Tagien järjestyksellä on väliä, joten laita relevanteimmat tagit listauksen alkuun.
  5. Älä piilota kommentointia. Kommentit ja tykkäykset saattavat parantaa videon mainetta ja Youtube-optimointia muun muassa tekstisisällön lisääntymisen myötä. Moderoi kommentteja poistaen spämmipostit.
  6. Määritä videolle mahdollisimman kuvaava aihekategoria suppeahkosta valintalistasta.
  7. Video kannattaa tekstittää YouTuben Caption-ominaisuudella, mikä selventää Googlelle videon aihepiiriä. Siitä on hyötyä myös some-jaoissa, koska somessa videoita katsotaan paljon mykistettynä.
  8. Houkuttelevat videon esikatselukuvat alentavat kynnystä käynnistää videon katselu.
  9. Julkaise video mahdollisella verkkosivustollasi upottamalla tai muuten linkittämällä, koska se auttaa Googlea noteeraamaan videon sisällön kiinnostavaksi. Tämä parantaa myös verkkosivustosi optimointia ulkoisen linkityksen vuoksi.
  10. Linkitä videota eri somekanaviin, se laajentaa mahdollisuuksiasi saada videolle enemmän katselukertoja.
  11. Sijoita video aihepiiriin sopivalle soittolistallesi ja optimoi soittolistan asetuksia samoilla keinoilla. Pyri käyttämään paljon avainsanaa, mutta säilytä luettavuus.
  12. Panosta myös YouTube-optimoinnissasi kanavasi optimointiin samalla logiikalla. Houkuttele ihmisiä seuraamaan kanavaasi.
Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://bstr.fi/youtube-optimointi/">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *