30.03.

PS. Foto olis kiva

Aina sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvilla on viestinnässä merkittävä rooli: ne kuvittavat, selventävät ja elävöittävät. Kuvat ilmentävät julkaisijansa arvoja ja tapoja toimia.

Kun yritykselle luodaan visuaalinen ilme, suunnitellaan myös kuvalinja. Kuvalinja jatkaa muun visuaalisen ilmeen maailmaa ja viestii niitä asioita, joita on käytetty suunnittelun lähtökohtina. Halutaanko esimerkiksi antaa rento, seesteinen vai energinen vaikutelma? Käytetäänkö valokuvia, kuvituksia vai niiden yhdistelmiä? Käytetäänkö infografiikkaa tai ikoneita? Ovatko kuvat värillisiä, mustavalkoisia vai sävytettyjä? Saako kuvien päälle laittaa grafiikkaa tai tekstiä? Ovatko kuvat esittäviä vai symboloivatko ne jotain? Käytetäänkö ihmisiä, maisemia, esineitä vai jotain muuta? Näihin kysymyksiin vastaamalla saadaan synnytettyä tapa kuvittaa yrityksen maailmaa.

Yhdessä vai yksin?

Kun yksi kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa, kuva ja teksti yhdessä kertovat vielä paljon enemmän. Kuvan ja tekstin liitolla pystytään luomaan tarinoita, joita toinen esitysmuoto yksin ei kykene välittämään. Nokkela yhdistäminen välittää enemmän tietoa, antaa ahaa-elämyksiä, joskus huvittaa. Jälkimmäisen kohdalla tosin toive on, ettei tahattomasti. Kuvan ja tekstin yhdistelmällä lisätään merkityksiä ja toisinaan annetaan tulkinnalle tilaa.

Klassinen esimerkki: Eläinkauppa myy monenlaisia eläimiä. Kampanjassa he mainostavat kanarialintuja:”Sirkuttajia sinun iloksesi. Sulostuta elämääsi kanarialinnuilla.” . Kuvan valinta vaikuttaa mielikuvaan:

kanarialinnutkissa ja kanarialintu

Alamme tulkita heti. Kumpikin kuva on totuudenmukainen, koska ne viestivät yrityksen tarjoomasta. Kuitenkin kissa laittaa katsojan mielessä höyhenet pöllyämään, mikä tekee kuvasta katsojan mielentilasta riippuen mauttoman tai koomisen. Jos huomion herättäminen on tavoitteena, tällainen yhdistelmä tietysti toimii.

Toinen esimerkki: Yritys kertoo tekstein olevansa toimialansa laadukkain ja asiakaslähtöisin toimittaja. Kuva vasemmalla vahvistaa tätä, kuva oikealla vie sanomalta pohjan pois. Henkilöstön kuvien lisääminen verkkosivustolle tukee asiakaslähtöisyyden sanomaa.

asiakaspalvelukahvia

Löytyisikö originaalia?

Painotuote ja digitaalinen alusta tarvitsevat eri tavalla käsitellyn kuvan. Nyrkkisääntö on, että mitä isompi ja parempilaatuinen originaali on käytössä, sitä varmemmin se taipuu kaikkiin tarpeisiin. Jos kuvan koko on kilotavuja (kt), silloin siitä hyvin harvoin on painotuotteeseen. Megatavuihin kun päästään, kuva todennäköisesti toimii.

Nettiin kuvia puolestaan kevennetään, jotta sivustot latautuisivat nopeammin. Digitaalisessa maailmassa riittää pienempikin kuvatiedosto, mutta mahdottomiin ei pikkuruisilla kuvilla verkossakaan pysty. Kännykkäotokset säästetään someen.

Valokuvaajalta vai kuvapankista?

Valokuvaajan ottamat kuvat ovat uniikkeja, käyttäjänsä tarpeisiin räätälöityjä otoksia, jotka eivät tule muualla vastaan. Kun valokuvaajalla on selkeä visio siitä, millaisia kuvia tarvitaan ja missä niitä käytetään, yritykselle syntyy ikiomaa materiaalia henkilökuvista brändikuviin. Kun valokuvat suunnitellaan huolellisesti ennen kuvauksia, ne palvelevat yrityksen markkinointiviestintää pitkäkestoisesti ja monipuolisesti.

Kuvapankeista voi ostaa kuviin käyttöoikeuden kahdella tapaa: Voi hankkia kuvan oikeudet kokonaisuudessaan ostamalla kuvan pois markkinoilta, jolloin kukaan muu ei voi enää käyttää kuvaa. Toinen vaihtoehto on ostaa kuvaan käyttöoikeudet royalty-free-kuvapankista. Silloin kuvan hinta on huomattavasti edullisempi, mutta sitä voivat käyttää muutkin. Kuvan hintaan vaikuttavat muun muassa kuvan koko, kuvan käyttötarkoitus ja kuvan käyttöaika.

Kuvalinja voi olla myös osittain tai kokonaan kuvitusta. Kuvitustyyppejäkin on useanlaisia: esittävää piirrettyä kuvaa tai abstraktia grafiikkaa. Kuvituksen luo kuvittaja tai graafikko.

Saako tätä käyttää?

Kuvat ovat tekijänoikeudenalaista materiaalia. Valokuvaajalla ja kuvittajalla on aina taiteellinen oikeus tuotokseensa, kunnes hän myy oikeuksia kuvan käyttöön tilaajalle. Hyvä nyrkkisääntö on, että ilman lupaa kuvaa ei saa käyttää. Kuvan käyttöehdoissa sovitaan esimerkiksi kuka kuvaa saa käyttää, missä medioissa, kuinka kauan, millä maantieteellisellä alueella ja kuinka kuvaa saa muokata.

Investointi laadukkaaseen kuvamateriaaliin ei mene hukkaan. Uniikki juuri yrityksen tarpeisiin sopiva kuvallinen viestintä lunastaa tuhannet sanansa aivan varmasti.

Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://bstr.fi/ps-foto-olis-kiva/">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *