01.06.

Markkinoinnin mittaaminen Google Analyticsillä – Aloittelijan opas

Tässä blogissa käydään läpi viisi askelta markkinoinnin mittaamisen aloittamiseen Google Analytics -kävijäseurannan avulla. Useimmilta verkkosivustoilta Analytics jo löytyy, mutta mikäli sinun sivuiltasi se vielä puuttuu, niin ei hätää. Oppaan step 1 tarjoaa avun myös siihen.

Markkinoinnista puhutaan usein asiana, jonka tuloksia on vaikea mitata. Vanha sanontakin kuuluu, että toinen puoli markkinoinnista on turhaa, mutta ei tiedetä kumpi. Google Analytics -kävijäseurantajärjestelmä on oiva väline markkinoinnin tehon mittaamiseen. Tietenkään kaikkea sekään ei kerro, mutta sillä päästään jo hyvin pitkälle. Varsinkin, jos verkkosivusto on tärkeä osa liiketoimintaa.

Analyticsillä pystytään seuraamaan tarkasti etenkin verkkomarkkinoinnin toimivuutta. Varsin suositeltavaa on hyödyntää sitä myös muun markkinoinnin toimivuuden mittaamiseen.

Step 1 – Varmista, että sivustoltasi löytyy Google Analytics -kävijäseuranta

Jos tiedät, että sinulla on omalla verkkosivustollasi Google Analytics ja sinulla on tunnukset siihen, niin hienoa! Mikäli et ole varma asiasta, voit tarkistaa sen näin:

Vie hiiri sivuston taustan päälle (ei esim. kuvan päälle) ja klikkaa hiiren oikealla painikkeella. Valikosta löydät kohdan ”Näytä sivun lähdekoodi”. Sitä klikkaamalla avautuu näkymä koodista, josta verkkosivusi rakentuu. Etsi hakutoiminnolla (ctrl+f tai commond+f), löytyykö Analyticsistä mainintaa. Koodin pitäisi näyttää suunnilleen tältä:
Google Analytics koodi

Koodissa oleva UA-numero on aina tilikohtainen, joten se vaihtelee, mutta muuten koodin pitäisi vastata ylläolevaa. Mikäli löydät koodin, selvitä esimerkiksi verkkosivustosi tekijältä tunnukset, joilla pääset kirjautumaan Google Analyticsiin. Kirjautumaan pääset selaimen kautta osoitteessa www.google.com/analytics/.

Mikäli sivustoltasi ei löydy Google Analytics -koodia tai tunnukset ovat kadoksissa, voit pyytää verkkosivustosi tekijää avaamaan sinulle Google Analytics -tilin ja lisäämään koodin sivustollesi. Voit myös itse luoda tilin yllämainitussa osoitteessa.

Step 2 – Tutki, mittaa ja vertaile kävijämäärää

Ensimmäinen askel Google Analyticsin hyödyntämisessä markkinoinnin mittaamiseen on verkkosivuston kävijämäärän ja sen muutosten analysointi. Voit tutkia kävijämäärää ja sen mahdollisia muutoksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Tarkkaile etenkin mahdollisia piikkejä tai nousuja kävijämäärässä. Jos sellaisia löytyy, kannattaa miettiä, ovatko ne seurausta markkinointitoimenpiteestä vai jostain muusta. Onko sinulla esimerkiksi kyseisenä päivänä ollut lehtimainos, jossa on nähtävillä verkkosivujesi osoite?

Muista vertailla kävijämääriä myös toiseen ajanjaksoon. Vertaa esimerkiksi edeltäneen kolmen kuukauden kävijämäärää sitä edellisen kolmen kuukauden ajanjakson kävijämäärään. Parhaiten vertailukelpoisia tulokset luonnollisesti ovat, jos pystyt vertaamaan tiettyä ajanjaksoa edelliseen vuoteen. Näin sesongilliset vaihtelut eivät vaikuta vertailulukuihin. Laajempaa vertailua edellisen vuoden lukuihin kannattaa tehdä vähintään kvartaaleittain, mutta myös vuositasolla.

Alla kuvankaappaus Analyticsin yleiskatsauksesta, josta näkee kävijämäärän kehityksen ja vertailun tietyillä aikaväleillä.

 

Google Analytics yleiskatsaus

Step 3 – Tutki, mistä kävijät ohjautuvat verkkosivustollesi

Google Analyticsissä kohdasta hankinta>kaikki liikenne>lähde/tulotapa (kuva alla) näet eriteltynä listauksen liikenteen lähteistä tai tavoista, joilla sivustollesi on tultu. Näet eriteltynä esimerkiksi sen, paljonko Facebookin (facebook.com/referral), suoran liikenteen (direct/none) tai Googlen (google/organic) kautta on tullut kävijöitä tiettynä aikana.

Listauksessa näkyy myös muita liikenteen lähteitä, kuten yhteistyökumppaniesi sivuja tai some-sivustoja. Vertaile kävijämääriä eri tulotapojen välillä ja tee sen perusteella päätelmiä. Vertaile myös tulotapojen eroja eri aikaväleillä. Jos esimerkiksi huomaat, että suoran liikenteen (direct/none) kävijämäärä on kasvanut paljon viime vuodesta, voidaan olettaa, että yrityksesi tai brändisi tunnettuus on kasvanut edellisestä vuodesta. Jos taas Googlen (google/organic) kautta tuleva liikenne on kasvanut, yrityksesi löydettävyys Googlessa on saattanut parantua.

Google Analytics liikenteen lähde 1

Step 4 – Tutki tarkemmin, kuinka laadukkaita eri väylistä tulevat kävijät ovat

Samasta paikasta, josta näet liikenteen lähteet tai tulotavat sivustollesi (ks. Step 3), pystyt vertailemaan myös kävijöiden laadukkuutta tulotavoittain. Näet esimerkiksi sen, kuinka paljon tietystä liikenteen lähteestä tulleet kävijät viettävät keskimäärin sivustolla aikaa, montako sivulatausta he tekevät, kuinka moni kävijöistä on täysin uusia kävijöitä ja kuinka moni poistuu sivulta lataamatta enää toista sivua.

Näitä lukuja analysoimalla ja vertailemalla pystyt analysoimaan tietyn kanavan laadukkuutta ja merkitystä yrityksellesi. Mikäli esimerkiksi huomaat, että LinkedInin kautta tulee huomattavasti laadukkaampaa liikennettä sivustollesi (esim. sivustolla vietetty aika on pidempi) kuin Facebookin, niin voidaan olettaa, että sisällön tuottaminen ja jakaminen LinkedInissä on hyödyllisempää kuin Facebookissa.

Google Analytics lähde:tulotapa 1

Step 5 – Mieti, mitkä ovat sivustosi tavoitepisteitä ja luo niistä tavoitteet Analyticsiin

Yrityksen verkkosivulla pitää olla aina mietittynä, mikä verkkosivun tavoite on. Sivuston tavoitteita voivat olla vaikkapa tuotevalikoimaan tutustuminen tai yhteydenottojen saaminen. Tuotevalikoimaan tutustumista voidaan mitata esimerkiksi sivustolla vietetyn ajan perusteella ja yhteydenottojen saamista yhteydenottolomakkeen lähetyksiä mittaamalla. Kannattaa jakaa tavoitteet mikro- ja makrotavoitteiksi. Mikäli sivuston tarkoituksena on saada asiakas ottamaan yhteyttä, mikrotavoitteita voivat olla vaikka sivustolla vietetty aika (esim. yli kaksi minuuttia) sekä referenssi-sivulle päätyminen. Makrotavoitteita on usein vähemmän, ja konkreettinen esimerkki makrotavoitteesta on yhteydenottolomakkeen lähettäminen.

Kun tavoitteet on mietitty, niistä voidaan luoda konkreettisia tavoitteita Google Analyticsiin. Tavoitteet mahdollistavat entistä tarkemman markkinoinnin seurannan. Tavoitteiden avulla pystytään todentamaan esimerkiksi se, kuinka paljon Facebookin tai Google-mainonnan kautta tulleet kävijät lähettävät yhteydenottolomakkeita tai kuinka moni heistä päätyy yhteystieto-sivulle. Tavoitteiden avulla pystyt siis entistä tarkemmin kohdentamaan markkinointia juuri niihin väyliin, jotka tuovat sinulle eniten arvoa.

Tavoitteet pystyt luomaan Google Analyticsin kohdassa järjestelmänvalvoja>näkymä>tavoitteet. Tästä pääset tarkempaan ohjeeseen: Kuinka luon tavoitteita Google Analyticiin?

Tavoitteet eivät ilmesty takautuvasti Analyticsiin, vaan ne alkavat kerääntyä siitä päivästä lähtien, kun luot ne. Kun tavoitteet on luotu, näet tavoitteiden täyttymiset liikenteen lähteittäin samasta paikasta kuin liikenteen lähteetkin eli hankinta>kaikki liikenne>lähde/tulotapa (kuva alla).

Google Analytics tavoitteet 1

Yhteenveto

Näillä eväillä yrityksesi pääsee alkuun Google Analyticsin hyödyntämisessä ja markkinoinnin mittaamisessa. Google Analytics tarjoaa kuitenkin runsaasti muitakin mahdollisuuksia. Mikäli kaipaat apua Google Analytcsin käytössä tai yleisesti markkinoinnin mittaamisessa, niin otathan yhteyttä.

Kirjoittaja on boosterin digitaalisen markkinoinnin suunnittelija Matti Koski-Sipilä.
Voit tutustua Mattiin tarkemmin täällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *