06.04.

Faktaa digimarkkinoinnista

Julkaisimme Facebookissa vuoden alussa Faktaa-sarjan (#matinjaraminfaktat), jossa toimme joka sunnuntai esille tärkeitä ja mielenkiintoisia faktoja digitaalisesta markkinoinnista. Nyt koostimme faktoista vielä blogin ja avasimme niiden merkitystä hieman tarkemmin.

96 % alle 45-vuotiaista suomalaisista käyttää internetiä päivittäin.

(Tilastokeskus 2016).

Tämä fakta ei suurempaa avaamista kaipaa. Internetistä on muodostunut erittäin kiinteä osa ihmisten arkea. Tämä pitää yrityksen kuin yrityksen huomioida omassa toiminnassaan.

Suomalaiset tekevät yli 30 miljoonaa Google-hakua päivässä.

(Gfodigital, 2016)

Kyllä, totta se on. Jokainen suomalainen tekee keskimäärin yli viisi Google-hakua päivässä. On siis syytä huolehtia, että yrityksen koko digitaalinen ostopolku on kunnossa.

Ottaen huomioon yllämainitut faktat, ensimmäinen kysymys on, miten tuote tai palvelu tuodaan tunnetuksi potentiaalisille asiakkaille. Se ei tapahdu aina suoraan juuri sinun yrityksesi brändin tai tuotteen kautta. Yrityksesi voi kuitenkin olla myös tienviitoittaja, joka markkinoinnillaan saa asiakkaan kiinnostumaan tuotteesta, tuoteryhmästä tai palvelusta ylipäätään. Tähän herättelyyn ja tunnettuuden luomiseen hyviä kanavia ovat esimerkiksi some ja Googlen Display-mainonta.

85 % kuluttajista etsii asiantuntijatietoa verkosta ennen tuotteen tai palvelun hankintaa. (Nielsen & Forrester, 2016).

Ostohetken lähestyessä potentiaalinen asiakas lähtee googlettamaan. Asiakas hakee lisätietoa aiheesta ja toivoo löytävänsä myös käyttäjäkokemuksia. Tähän väliin on hyvä iskeä esimerkiksi blogeilla, jotka on tietenkin kirjoitettu niin, että ne löytyvät hyvin Googlesta.

60-80 % suomalaisista yritysasiakkaista tekee ostopäätöksen verkossa, ennen yrityksen edustajan tapaamista. (Kimmo Vainikainen, Talentree Oy 2016).

Seuraavaksi siirrytään etsimään mahdollista palveluntarjoajaa tai tuotteen myyjää. Tässä ostopolun vaiheessa korostuu hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin merkitys. Ei kuitenkaan riitä, että potentiaalinen asiakas päätyy verkkosivullesi. Verkkosivun tulee olla timanttinen niin visuaalisesti kuin käyttökokemukseltaan.

Jotta mahdollinen asiakas ei livistä kilpailijalle, hänet tulee ohjata selkeillä kehotuksilla ja toiminnoilla kohti yhteydenottoa. Ja toisaalta, jos hän päätyy vielä vertailemaan muita, timanttinen ensivaikutelma voi tuoda hänet vielä takaisin.

8,5 % Googlen käyttäjistä jatkaa toiselle hakutulossivulle.

(infront 2015).

Omassa päässäni jo melkein kulunut lausahdus ”jos yritystäsi ei löydy Googlesta, yritystäsi ei monille ole olemassa” päätee kuitenkin edelleen. Mikäli henkilö ei löydä haluamaansa ensimmäiseltä hakutulossivulta, niin useammin päädytään vaihtamaan hakusanaa kuin selaamaan sivuja eteenpäin.

Pitää kuitenkin muistaa, että joillakin hakusanoilla on erittäin vaikea päästä ensimmäiselle sivulle luonnollisissa hakutuloksissa, varsinkin uutena tulokkaana. Opi siis arvostamaan myös toista sivua, onhan se huomattavasti parempi kuin kolmas sivu.

Voit tutustua mahdollisuuksiin vaikuttaa yrityksesi näkyvyyteen Googlessa tutustumalla aikaisemmin julkaistuun blogiimme: Google-näkyvyyden parantaminen.

Somen parissa vietetään globaalisti aikaa keskimäärin 4,5 tuntia viikossa.

(Lähde: Dentsu Aegis Network 2016)

Ja nyt vuoden 2017 keväällä luvut ovat varmasti jo suurempia. Suomalaiset ovat aivan kärkipäätä somessa vietetyn ajan tilastoissa, joten yrityksen ei todellakaan kannata unohtaa somea markkinoinnissaan. Eikä kyse ole ainoastaan B2C-yrityksistä vaan kasvavassa määrin myös B2B-yrityksistä.

Yritykselle tärkeimmät some-kanavat riippuvat aina kohderyhmästä, mutta lähtökohtaisesti B2C-yritysten kannattaa panostaa Facebookiin ja Instagramiin, kun taas B2B-yritysten kannattaa laittaa paukkuja LinkedIniin, Twitteriin ja Facebookiin.
16–34-vuotiaista suomalaisista 90 % käyttää jotakin sosiaalisen median kanavaa. (Lähde: Tilastokeskus 2015)

27,4 % kaikista maailman verkkosivuista toimii WordPress-alustalla.

(Lähde: w3techs)

Tällä prosenttiosuudellaan WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä. WordPress on julkaisujärjestelmänä ketterä ja melko helppokäyttöinen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että WordPress-sivujen ulkoasu kärsisi sen helppokäyttöisyydestä vaan päinvastoin: WordPressillä pystytään luomaan näyttäviä kokonaisuuksia yrityksen kuin yrityksen tarpeisiin.

WordPress tukee hyvin myös hakukoneoptimointia, joten Googlesta löytyminen ei jää ainakaan julkaisujärjestelmästä kiinni. Me boosterissa vannomme myös WordPressiin nimeen.

Joka kolmas mobiililla tehty haku hakukoneessa johtaa mainoksen klikkaamiseen.

(Lähde: Mobile Search Ranking Study)

Mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Se tarkoittaa, että hakusanamainonnan merkitys kasvaa mobiililaitteella haettaessa.

Hakusanamainoksia klikataan lähtökohtaisesti vähemmän kuin niin sanottuja luonnollisia hakutuloksia. Mobiililla kuitenkin joka kolmas klikkaus kohdistuu nimenomaan hakusanamainoksiin eli sadasta potentiaalisesta asiakkaasta noin 33 päätyy klikkaamaan mainosta.

Nyt kannattaakin miettiä, onko yritykselläsi varaa luottaa yksin Googlen luonnolliseen näkyvyyteen ja jättää tarttumatta näihin 33 potentiaaliseen asiakkaaseen. Mikäli käytössäsi on hakusanamainontaa, niin varmistathan, että mainoksesi näkyy tehokkaasti myös mobiilissa.

Kirjoittaja on digitaalisen markkinoinnin suunnittelija Matti Koski-Sipilä.
Tutustu Mattiin tarkemmin täällä.

Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://bstr.fi/faktaa-digitaalisesta-markkinoinnista/">
LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Nimi *